- Effectiviteit? Privacy? Vervanging docent?
- Adaptiviteit? Implementatie? Mogelijkheden en onderzoek?
- Individuele ontwikkeling, cognitieve processen en strategieen, evidence-based interventies.
Dé Onderwijsdagen, 9 oktober 2016
Abe Hofman
Alexander Savi
Adaptiviteit
Manieren
Onderwijskundige principes
Adaptiviteit in Oefenweb
Als we adaptief willen toesten moet we weten
Zodat we vervolgens een schikte tegenstander (item) kunnen selecteren
\(theta_{p} = theta_{p} + K * (S - E(S))\)
\(beta_{i} = beta_{i} - K * (S - E(S))\)
*De wetenschappelijke partners van Oefenweb.
data / model / test
\(3 + 6\)
\(44 + 3\)
\(8 + 9\)
\(2 + 2\)
\(9 + 66\)
\(1 + 70\)
\(80 + 10\)
\(19 + 58\)
\(2 + 2\)
\(1 + 70\)
\(? + ?\)
\(? + ?\)
\(? + ?\)
\(? + ?\)
\(? + ?\)
\(19 + 58\)
\(3 + 6\)
\(44 + 3\)
\(8 + 9\)
\(2 + 2\)
\(9 + 66\)
\(1 + 70\)
\(80 + 10\)
\(19 + 58\)
\(2 + 2\)
\(1 + 70\)
\(80 + 10\)
\(3 + 6\)
\(44 + 3\)
\(8 + 9\)
\(9 + 66\)
\(19 + 58\)
Worden kinderen beter in vermenigvuldigen gedurende het schooljaar (2015)?
Hoe ontwikkelt een kind zich op verschillende sommen?
Goed / Fout / Vraagteken
Kunnen we ook (indirect) inzichten krijgen in wat een kind doet bij het oplossen van een som?
Literatuur: Kinderen hebben sommen geautomatiseerd en/of gebruiken back-up-strategieën
Data: Reactietijden en accuratesses op tafelsommen van 3.551 kinderen (180.651 sommen)
Vraag: Is er evidentie in data van de Rekentuin dat langzame en snelle antwoorden worden veroorzaakt door andere strategieën?
Resultaat: Ja! Sommige kinderen zijn beter in automatiseren terwijl anderen beter zijn in het gebruik van back-up-strategieën.
Conclusie | Discussie:
Wat?
Beoordelen van aanpassingen aan het systeem ter vergroting van de leerwinst.
Bijvoorbeeld
Kapitalistjes…
…in de data
Oplossing?
Vraagteken vertragen: ploetertijd!
Uitkomst?
Resultaten worden momenteel geanalyseerd.
Waarom?
Evidence-based
Ecologisch valide
Dubbelblind
Niet-invasieve verificatie onderwijsliteratuur
Wetenschap
Praktijk
We hebben gezien dat
er oneindig veel mogelijkheden zijn om onderwijstechnologie betekenisvol te maken,
maar de verwezelijking ervan niet triviaal is.
Daarom is het noodzakelijk dat
er tussen onderzoek en praktijk zowel een uitwisseling van mogelijkheden en wensen is,
als directe samenwerking.
Email a.d.hofman@uva.nl; savi@uva.nl
Slides en meer www.abehofman.com; www.alexandersavi.nl